www.nas-troje.ipt.pl
Program szkoły rodzenia Regulamin Harmonogram prowadzenia ciąży Szczepienia dla niemowląt Dieta w ciąży Pliki do pobrania Nasi Partnerzy


- Dieta w ciąży
Drogie Mamy

To jak będziecie się odżywiać w czasie ciąży jest pierwszym dowodem Waszej miłości oraz najlepszym darem dla dziecka.


Prawidłowe odżywianie w okresie ciąży, ma ogromne znaczenie dla właściwego jej przebiegu oraz rozwoju płodu. Odpowiednia dieta ma duży wpływ na zdrowie Waszego dziecka zarówno w pierwszych latach jego życia, jak i w wieku dorosłym.
Każda z Was jako przyszła mama powinna dbać, by jej organizm otrzymywał dzienne zapotrzebowanie na energię zawartą w węglowodanach, białku, składnikach mineralnych, witaminach oraz nienasyconych kwasach tłuszczowych. Dlatego też wystrzegajcie się produktów bezwartościowych i wysokokalorycznych, które mogą mieć niekorzystny wpływ na zdrowie Waszego dziecka. Jego organizm dla właściwego rozwoju powinien otrzymać najbardziej wartościowe składniki pokarmowe gdyż ich niedobór może wpłynąć na zdrowie mamy i dziecka.

NAJWAŻNIEJSZE ZASADY PRAWIDŁOWEGO ODŻYWIANIA PRZYSZŁEJ MAMY

  • Dbaj o różnorodność i jakość spożywanych posiłków. Zaplanuj na każdy swój dzień od 4 do 6 posiłków, które będą zawierać odpowiednią ilość białka, węglowodany złożone i proste, naturalne witaminy w postaci warzyw i owoców oraz nienasycone kwasy tłuszczowe w tym ryby, czy ziarna zbóż;

  • W swoim jadłospisie unikaj bezwartościowych produktów, aby nie spotykały Cię dolegliwości żołądkowe, zgaga, nadwaga, a w konsekwencji również złe samopoczucie.

  • Twoim głównym źródłem energii powinny być produkty zbożowe jak nasiona, pestki, czy ziarna oraz owoce w odpowiednich proporcjach.

  • Pamiętaj o produktach mlecznych jak mleko, maślanka i naturalne jogurty, do których możesz dodawać świeże lub suszone owoce oraz miód pszczeli.

  • Planując posiłki pamiętaj aby każdy z nich zawierał warzywa i owoce około 5-6 porcji dziennie, dzięki temu dostarczysz organizmowi odpowiednią porcję witamin i minerałów.

  • Unikaj w pokarmach konserwantów oraz barwników występujących przede wszystkim w żywności typu fast-food, napojach gazowanych, czy słodyczach;

  • Ogranicz do minimum spożywanie ciast, czekolad i innych słodyczy, gdyż cukier i słodycze to tzw. puste kalorie. Na czas ciąży spróbuj je zastąpić suszonymi i świeżymi owocami, czy miodem i orzeszkami;

  • Pamiętaj, aby ograniczyć dodawanie do potraw soli kuchennej, a ostre przyprawy spożywaj z umiarem;

  • Pij dużo wody mineralnej, najlepiej między posiłkami , ale wyeliminuj napoje gazowane typu cola, czy napoje energetyczne. Pamiętaj o bezwzględnym zakazie palenia papierosów oraz o tzw. paleniu biernym bardzo niekorzystnym dla Ciebie i Twojego dziecka.

  • Uważaj szczególnie na następujące produkty:
    - niedopieczone mięso, krwiste befsztyki,
    - surowe mięso (tatar) i surowe ryby (sushi)
    - sery dojrzewające (typu brie, camembert) i pasztety
    - produkty wędzone (sery, wędliny i ryby)
    - żywność wysoko przetworzona, paczkowana i w puszkach
    - mocna kawa, herbata i produkty typu cola
    - alkohol w każdej postaci
    - surowe jajka, kogiel-mogiel, kremy, torty

  • Zwracaj szczególnie uwagę na higienę podczas przygotowywania i przechowywania żywności. Bezwzględnie przestrzegaj daty przydatności do spożycia na opakowaniach produktów. Pamiętaj o dokładnym myciu warzyw i owoców przed spożyciem.


Nasza rada:

Jeśli po przeczytaniu naszych porad już teraz wiesz, że będzie to dla Ciebie dość trudne wyzwanie spróbuj realizować te zasady wspólnie z mężem, przyjaciółką, siostrą, bratem czy mamą.

dieta w ciąży


Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka.
Jan Paweł II (Karol Wojtyła)


Informacje tel.: 42 278 70 87, 42 278 70 75